gif

Politika - yanlış bilgi

Rami Mahluf, Rus’un Desteğiyle Beşar Esad’a Darbe Yaptığı İddiasının Gerçeği Nedir?

  Thursday 12th September 2019

  • 10074
  • 09-12

Sosyal paylaşım sitelerindeki sayfalar, kişisel hesaplar ile internet haber sitelerinde son zamanda Beşar Esad rejiminin Beşar Esad’ın teyzesinin oğlu Suriyeli iş adamı Rami Mahluf’u alıkoyduğuna dair söylentiler dolaşmıştır. 

Söylentilere göre Beşar Esad, bir Rus gazetesinin aktardığına göre Rusya’nın desteğiyle rejime darbe girişiminde bulunması suçundan Rami Mahluf’u ev hapsine almıştır.

Manateq.net sitesi salı günü, sitenin verdiği bilgiye göre Hibr gazetesinden aktararak Svobodnaya Pressa adlı Rus gazetesinin bilgilerine istinaden “Rus desteğiyle Esad’a darbe girişimi” adlı altında bir haber yayınladı.

Site aynı zamanda, gazete hakkında “Rus destekli Rami Mahluf’un Beşar Esad’a yapması kararlaştırılan darbe girişiminden bahsetti” iddiasını ileri sürdü.

Sawtbeirut radyosu sitesi ise, “Esad’a Rus’un desteğiyle Hizbullah’ın yapacağı darbe” başlıklı bir haber yayınlayarak kaynağının yukarıda adı geçen gazetenin aynı olduğunu iddia etti.

Haberde şu ifade geçmektedir; “Beşar Esad’a Rus’un desteğiyle Rami Mahluf’un yapması kararlaştırılan darbe girişimi Suriye başkanının teyzesinin oğlunu ev hapsine almasına mecbur etmiştir.”

Adı geçen site, Rus gazetesinden aktardığı haberde şu iddiayı ileri sürdü; “Bazı basın organları Moskova'nın Esad’ın halefini belirlemiştir. Esad da Hizbullah’ın istihbaratı aracılığıyla sarayında hazırlanan darbe girişiminden haberdar olmuştur”. Haber, Rami Mahluf ile halasının oğlu Beşar Esad ile arasındaki anlaşmazlıklarına dair haberlerin ardından Facebook sitesinde geniş bir şekilde paylaşılmıştır. 

Teekked platformu, paylaşılan haberin gerçeğini araştırdığında, bazı Arap sitelerinin kendisine isnat ettiğine zıt olarak, Svobodnaya Pressa gazetesinin bulunduğumuz eylül ayının 7’sinde “Rusya, Suriye’de Beşar Esad rejimini devirmek için darbe girişiminde bulunması için Rami Mahluf’u desteklemekte” yönündeki Arap sitelerinin iddialarını yalanladığı detaylı bir haber yayınlamıştır.  

Haber, teyzesinin oğlu Rami Mahluf’u alıkoyduğuna dair haberlerinin yayınlanması ardından Beşar Esad rejimine karşı muhtemel darbeyi Rusya’nın destekleyeceğine dair haberleri çürütmektedir. Haberi yazan, bu söylentilerin arkasında ABD’nin olduğunu düşünmektedir.

Haberde, Kremlin’in Beşar Esad’ı devirme isteğine dair söylentilerin çıkmasının nedeninin teyzesinin oğlu finans, otel, inşaat, enerji ve ticarette yatırımı olan Cham Holding sahibi Rami Mahluf’u alıkoyması olduğu geçmektedir.

Haber aynı zamanda, Rami Mahluf, mal varlığı ve şirketleri hakkında detaylı bilgi verdikten sonra başarısız olan bir darbenin planı yapmak yoluyla bazı Arap sitelerinde yayınlanan “Moskova, Suriyeli milyoner Rami Mahluf’u Beşar Esad’ın yerine geçirmek niyetinde” yönündeki haberlere değinmiştir.  

Ek olarak, aynı gazeteden aktarılarak Rusya’nın Beşar Esad’a karşı darbeyi destekleyeceğine dair sosyal medyadaki sayfalar ve Arap sitelerinde paylaşılan haberleri tamamen çürüten “Gerçek daha basit görünmektedir ki Kremlin’in 3 milyar doları geçen borcu kısa sürede ödemesi şartını getirmiş ve bunun ardında başkan, teyzesinin oğluna para istemek için yöneldiğinde bunu reddetmiştir” ifadesi yer almaktadır.

Teekked platformu, Hibr gazetesi direktörü Ahmed el-Absi ile iletişime geçtiğinde, gazetenin Rusya’nın Rami Mahluf’un planlamakta olduğu Beşar Esad’a karşı sözde darbeyi desteklemesi hakkında herhangi bir haberi yayınladığını yalanlayarak gazetenin Rusya’nın Svobodnaya Pressa gazetesinden aktarılan iddiaları çürütecek “Rus kaynakları Rusya’nın Esad’ı devirmeye çalışmasının gerçeğini açıklamakta” adı altında bir haber paylaştığını vurgulamaktadır.

The Times gazetesi, Orta Doğu muhabiri Richard Spencer’in hazırladığı haberde rejimin başkanı Beşar Esad ile teyzesinin oğlu milyarder Rami Mahluf arasındaki anlaşmazlık nedeniyle Suriye hanedanında çatlaklar bulunduğuna dikkat çekmektedir..

Diğer yandan “Esad, Başkan Putin’e savaş borcunu ödemesi için zengin kuzenini alıkoydu” altındaki haber, Esad hanedanının ülkenin zenginleri olan Beşar ile savaş borçlarını ödemekte yardım etmeyi reddeden Rami Mahluf arasında parçalandığına dikkat çekmektedir.

Rami Mahluf 2011 yılında The New York Times gazetesine Suriye rejimin teslim olmayıp sonuna kadar savaşacağını açıklayarak şu ifadeyi ekledi; “Suriye’de istikrar yoksa İsrail’de de yoktur”. Mahluf, Avrupa Birliği’nin Esad rejimine uyguladığı yaptırım listesine eklenmiştir.