gif

Çeşitli - yanlış bilgi

Beşar Esad eşi için 30 milyon dolara satılan Splash tablosunu satın almadı

  Monday 11th May 2020

  • 12359
  • 05-11

Geçtiğimiz nisan ayının ortasından itibaren Beşar Esad’ın 23.1 milyon İngiliz Sterlini değerinde bir tabloyu satın alıp eşi Esma Ahras’a hediye ettiğine dair haberler dolaşmaktadır. Bahsi geçen tablo, İngiliz ressam David Hockney’nin Splash adındaki tablodur. Haber, onlarca Suriye, Arap ve uluslararası sitelerde tablonun fotoğrafıyla birlikte çok paylaşıldı.

Haberi ilk paylaşan kimdir?

Bazı siteler, Beşar Esad ile ilgili bu haberi Rusya’nın Gosnovosti sitesini, diğer platformlar Rosbalt sitesini, bazıları ise Rus medyasını kaynak göstermiştir.   

 Rusya’nın Rosbalt sitesi ise, tablonun satın alınması ile ilgili haberlerini Gosnovosti sitesini kaynak gösteren Niros sitesine isnat etmiştir. Böylelikle Gosnovosti sitesi, bu haberin Rus medyasında asıl kaynağını oluşturmaktadır ki 15 Nisan 2020 Çarşamba günü 18:17’de haberi ilk olarak paylaşmıştır. Ardından Niros sitesi ve son olarak aynı gün 20:13’te paylaşan Rosbalt sitesi olmuştur.

Gosnovosti sitesi, bilgilerini Arap medyasına isnat ederek haberde @AlkinjMohammed tanımlayıcı adlı hesaba ait bir tweetinin fotoğrafına yer vermiştir. Teekked platformu, adı geçen hesapla iletişime geçtiğinde, Whatsapp’ın haber gruplarından aldığı ve bilgilerden emin olmadığı için tweeti kaldırdığı bilgisine ulaştı.

 Gosnovosti ajansının, Arap ya da Suriye medyasında dolaşmaya başlamadan önce haberi paylaşması dikkat çekicidir. Teekked ekibi, “Beşar Esad, eşine 23.1 milyon İngiliz Sterlini değerinde bir tablo aldı” haberi, Arap medyasını kaynak göstererek @AlkinjMohammed’in tweetini koymakla yetinen Rus ajansının paylaşmasından önce, Arap medyasında rastlamamıştır.

Arap platformları haberi doğrulamadan paylaştı

Suriye’nin televizyon kanalları, onlarca internet sitesi ve basın mensupları haberi teyit etmeden haberi paylaşıp analiz etmiştir. Bu sitelerin bazıları, haberi Beşar Esad ile dayısının oğlu Rami Mahluf arasında günümüzde yaşanan anlaşmazlığa bağlamıştır.

 Haberi paylaşan Suriye siteleri arasında, Jisrtv, Soshals, Jesrpress, SY-24, Nedaa-sy, Qasioun, Zaitunagency, Baladi-news, Eldorar, Almodon, Sadaalshaam sitesi ile Alaraby gazetesi yer almaktadır.

 Syria TV de bu bilgiyi birden fazla haber ve programlarda ele almıştır; “Tablo skandalı: Mahluf, Esma Esad’dan nasıl intikam aldı?” ve “30 milyon dolarlık hediye… Beşar’dan Esma’ya tablo” başlıklı YouTube kanalında yayınladığı videolar.

 Sosyal medyada aktif Suriyeli şahsiyetlerden gazeteci Siba Madwar ve Kutaiba Yassin ile yazar Maher Sharafeddin haberi paylaşmıştır.

 Bu bilgi, yalnızca Suriye ve Arap sitelerinde değil, aynı zamanda Rus medyasına isnat etmekle yetinen Almanya’nın DW ağı sitesi ve Fransa’nın Lemonde gazetesi gibi uluslararası medya araçları, Beşar Esad ve Rami Mahlufa arasındaki anlaşmazlık bağlamında kullanılmıştır.

 Tablo, şubatta bir Amerikalı iş adamına satıldı

 ABD’nin Bloomberg ajansı, 14 Şubat 2020’de İngiliz ressam David Hockney’nin Splash tablosunu Amerikalı milyoner David Geffen’in 30 milyon ABD dolarına satın aldığını, alışverişten bilgisi olan adını vermediği bir kaynağa isnat ederek dile getirmiştir.

 Diğer yandan İngiliz The Times gazetesi, 19 Şubat Çarşamba günü, Bloomberg sitesinin dile getirmiş olduğu bilgilerin aynısını ele aldığı bir haber paylaşarak tablonun Londra’da Sotheby’s müzayede evinde 23.1 İngiliz İsterlini’ye gerçekten satıldığını teyit etmiştir. Ancak, Beşar Esad ya da adamlarının birine değil Amerikalı milyoner David Geffen’e satıldığı ifade edilmiştir. Geffen, The Times’in verdiği bilgiye göre 1985 yılında satmadan önce bu tabloya sahip olmuştur.