gif

Çeşitli - yanlış bilgi

Emekli postacının 1300 gayrimeşru çocuğu ortaya çıktığına dair satirik haber gerçek olarak yayıldı

  Thursday 11th June 2020

  • 2211
  • 06-11

Zamanın yok mu?

Bazı haber siteleri ve sayfaları, bir emekli postacının 1300 gayrimeşru çocuğu ortaya çıktığına dair bir haber paylaştı. Haber, ABD’li bir ailenin isteği üzere özel dedektifin dava ve sonuca ulaşmak için ne kadar zaman aldığını ele aldığı sözde yaptığı tanıklıkları içeren anlatı ile birlikte paylaşılmıştır.

İddia ve Kaynak Nedir?

Haberin aslını uygun anahtar sözcüklerini kullanarak aradığımızda, Tunus’un Al Chourouk gazetesi sitesinde 29 Mayıs 2020 tarihinde “Emekli postacının 1300 gayrimeşru çocuğu ortaya çıktı” paylaşıldığı ve haberde “ABD’nin Tennessee eyaletinde bir ailenin dehşet saçan gerçeği bulmak için özel dedektif kiralaması ardından yapılan DNA testi sonucu 87 yaşındaki emekli postacının 1300 gayrimeşru çocuğu olduğu kanıtlanmıştır” dendiği ortaya çıkmıştır.

Site, adını belirtmediği ajanslara isnat ettiği haberde Roy adında özel dedektifin şu açıklamasını aktardı: “Soruşturmanın 15 yıl süreceğini öngörmemiştim… Her şey 2001 yılında birbirini tanımayan iki adamın her birinin biyolojik babasını bulmamı istemeleriyle başladı. DNA testi sonucu aynı babadan iki kardeş olduklarını öğrenince şok oldum. Böylece, benim için önem arz eden ve kişisel meselem haline gelen sır ortaya çıkmaya başladı”.

Haber, Tunus ve Arap haber sitelerinde, sosyal medyanın herkese açık sayfaları ile kişisel hesaplarda da paylaşılmıştır. Bu iddiaların arşivlenmiş kopyasına buradan, buradan, buradan ve buradan göz atabilirsiniz.

Diğer yandan Teekked platformu, aynı haberi RT kanalının Arapça sitesinde Mart 2016 tarihinde yukarıda geçen aynı detayları içeren “DNA testi sonucu emekli postacının 1300 gayrimeşru çocuğun babası olduğunu kanıtladı” adı altında paylaşıldığına rastlamıştır. Ancak, RT Arapça sitesi, haberin kaynağı World News Daily Report (WNDR) olduğunu dile getirmiştir.

İddiaların Çürütülmesi

Teekked platformu, bahsi geçen haberin ana kaynağını araştırdığında, World News Daily Report (WNDR) sitesinde 27 Şubat 2016 tarihinde paylaşılmış olduğu bilgisine ulaşmıştır. Ancak, WNDR sitesinin bilgileri incelendiğinde, “Tel Aviv merkezli bir Amerikan Yahudi Siyonist gazetesi” şeklinde tanıtıldığı ve yasal uyarı kısmında, sitede yer alan bilgilerin eğlence amaçlı olduğu ve sitede geçen yanlış bilgilerden sorumlu olmadığı yer almıştır.

Sonuç

Haber siteleri, DNA testi sonucunda 87 yaşındaki emekli bir postacının 1300 gayrimeşru çocuğu olduğunu kanıtlandığını ileri sürdü ancak haberin dayandığı öykü satirik bir site tarafından uydurulup paylaşılmıştır.


RT